Umbre

3 Sezoane - 21 Episoade

img4
2014 TERMINAT 45 min 71634

O drama cu influente de comedie neagra si spune povestea lui Relu, un taximetrist care face bani ca recuperator pentru un mafiot local. Dupa ce omoara accidental un om, Relu vrea sa iasa din lumea interlopa, dar nu mai are cale de intoarcere.

Recenzie

Recenzie serial

Dintotdeauna am evitat productiile cinematografice romanesti si nu-mi amintesc sa fi fost vreodata ferm convinsa ca un film regizat, jucat si montat pe meleagurile noastre ma va surprinde placut. Mergeam la sigur si optam pentru vizionarea unei pelicule americane. Identic stateau lucrurile si in cazul serialelor. Dupa ce am terminat „Twin Peaks” si „Patrick Melrose” mi-am zis ca nimic nu se va ridica la standardele impuse de aceste TV Shows. Sub nicio forma nu luasem in calcul ca urma sa ma uit la „Umbre”. Nu stiam nici ca-mi va placea atat de mult incat sa merite un review detaliat. But, here we are!

Despre ce e vorba?

Relu Oncescu este sot si tata a doi copii, de meserie un taximetrist ca oricare altul. Sau cel putin asa scrie in contractul de munca. Pe langa activitatea profesionala de baza, Relu lucreaza pentru o grupare mafioata drept recuperator. O intamplare il determina sa-si doreasca retragerea din lumea interlopilor, insa este imposibil. Odata intrat in acest mediu, nu mai exista cale de intoarcere. Mai ales ca barbatul ajunge sa se inrudeasca cu mafiotul pentru care munceste, Capitanu’.

Astfel, cele doua vieti ale lui Relu (atat de diferite la inceput si pe care le putea controla separat) incep sa se intersecteze pana devin una singura. De aici lucrurile se complica si incep adevarate probleme.

De ce merita vizionat?

Ceea ce m-a determinat, in primul rand, sa-i acord o sansa serialului au fost actorii. Intr-un interviu acordat celor de la All About Romanian Cinema, Serban Pavlu (interpretandu-l pe Relu) vorbeste despre cum un serial reuseste sa starneasca, apoi sa mentina atentia publicului pe parcursul episoadelor. Acesta spune ca exista doua motive pentru care un om decide sa urmareasca un serial pana la capat. Primul este legat de actori si reprezinta dorinta telespectatorilor de a-i vedea jucand cat mai mult timp posibil. Iar al doilea tine de actiune in sine. Faptul ca esti interesat/a de ce se va intampla mai departe te mentine conectat ore in sir in fata ecranului.

Recunosc, am inceput „Umbre” pentru ca imi place actorul Pavlu. L-am mai vazut in „Inimi cicatrizate” si in „Toata lumea din familia noastra” (rol care i-a adus premiul Gopo in 2013 pentru cel mai bun actor). Fara sa exagerez, Serban Pavlu joaca extraordinar. Si in mod cert au fost selectati unii dintre cei mai talentati actori pe care ii are tara noastra pentru interpretarea rolurilor din „Umbre”. Apar Maria Obretin (care joaca in „6,9 pe scara Richter” si „Octav”), Diana Cavallioti (protagonista din „Ana, mon amour”), Andi Vasluianu (actor principal in filmul „Breaking News”) si multi altii.

Scenariul e bun, dar nu pot spune ca e unic. Mafia si problemele care apar odata cu inrolarea intr-un astfel de grup sunt teme vechi in cinematografie, numarandu-se printre cele mai intens abordate. Cu toate astea, „punerea in scena” este cea care impresioneaza. Desi am dat „play” pentru actori, am ramas pentru actiune: atat de mult dinamism, suspans si mister. N-ai cum si cand sa te plictisesti.

Bine, „Umbre” nu e pentru oricine. Si e de inteles. Avem gusturi diferite, implicit modalitatile prin care ni le satisfacem sunt altele. E un serial violent si intens, cu multa incarcatura emotionala. Rareori exista posibilitatea de a te simti relaxat in timp ce intamplarile ti se deruleaza in fata ochilor. Ai impresia ca atmosfera se destinde atunci cand personajele glumesc sau raspund cu zambetul pe buze la intrebari complicate. Insa exista doar umor negru. Razi si te simti inconfortabil in acelasi timp.

Datorita acestor trairi contradictorii pe care serialul te obliga sa le experimentezi simultan, „Umbre” merita sa detina primul loc in topul celor mai bune produse contemporane ale industriei cinematografice din Romania. Iar parerea mea se sprijina pe argumente solide, caci am intrat in contact cu filme si seriale romanesti (chiar am scris un articol despre cele mai bune filme de la noi din ultimii ani).

Un aspect care ar putea face serialul mai dificil de urmarit este nivelul ridicat de vulgaritate. Atat din punct de vedere al limbajului, cat si al comportamentului. Nu il consider un factor deranjant, in schimb asupra altora poate avea un impact negativ. Trebuie sa intelegem, totusi, ca aceasta trivialitate inseamna veridicitate. Felul de a vorbi si actiona al personajelor se afla intr-o perfecta legatura cu lumea dura si sangeroasa a mafiotilor.

Ar trebui sa-i acorzi si tu o sansa, chiar daca preferi un alt gen de serial. Vizioneaza macar un episod. Odata ce patrunzi cu adevarat in atmosfera din „Umbre”, o sa-ti dai seama ca te uiti la ceva bun.

Gen: Crimă, Dramă

Cast: Andreea Vasile, Maria Obretin, Șerban Pavlu, Ștefan Velniciuc

Vezi Trailer